pr en blogs

Bloggers en PR-bureaus: de tips

Onlangs was ik uitgenodigd op de Bloggers Clinic, een eventje in Novotel Brainpark Rotterdam. Mooi hotel trouwens, maar daarover later meer. Internet Advantage en Sabine de Witte, die ik hier al eens interviewde, zaten achter het event. Interessante avond, waarbij o.a.de relatie tussen bloggers en PR-agencies wat meer uitgelicht werd door Isabel Moss, strategist bij Think!Amsterdam. Ideaal moment dus om, gezien de vele vragen in mijn mailbox, op Tjoolaard ook een rubriek over het bloggen zelf te beginnen. Behoorlijk meta en zo. Mr Good Life heeft de avond trouwens bijzonder goed samengevat op deze link.

Bloggers gaan meer en meer samenwerken met PR-bureaus, ook in de categorie travel. Influentials uitspelen en zo. Maar waar kijken PR-Agencies nu eigenlijk naar? Vanaf wanneer ben je interessant voor een agency of één van hun klanten? Wat verwachten ze van jou? Hoe geraak je op hun lijst? Wat is PR? Even gaan polsen bij enkele Belgische agencies en toeristische diensten.

Wat is PR nu eigenlijk?

Katrijn van oSérieux: “PR wordt vaak gelijk gesteld aan persrelaties, maar er is zoveel meer. Voor ons gaat het om een interactie, in relatie treden en contact nemen met verschillende stakeholders, via verschillende kanalen en zo informatie uitwisselen.”

Ook voor Kim van Atout France en Ruth van Germany Travel staat het bouwen aan relaties centraal. Online en offline. Bij Walkie Talkie geloven ze ook heel hard in slow PR, namelijk op een heel persoonlijke manier met bloggers werken, goed targeten en niet gewoon in het wilde weg wat staan schreeuwen.

Karen van Weber Shandwick zegt er dit over: “Wij helpen merken om hun boodschappen aan hun verschillende doelgroepen over te brengen via verschillende kanalen. We stellen een strategie op, komen op de proppen met een creatief concept, schrijven persmateriaal, nemen contact op met journalisten/bloggers en nadien volgen we de berichten op die in de media verschijnen.

Saskia van The Wicked vat het mooi samen op deze manier: “Journalisten, bloggers, influentials en social media people enthousiast maken voor je zaak, zodat zij op hun beurt hun lezers/followers aansteken.”

Wat willen PR-agencies en hun klanten bereiken via bloggers?

Ruth (Germany Travel): “We willen een specifieke doelgroep bereiken via de content die bloggers creëren en zo ons bereik vergroten. Eigenlijk is het een moderne versie van mond-tot-mond reclame. Inhoud wordt gedeeld via een ‘vrienden’kring en dat wekt vertrouwen op. Het recommandation-principe. En bloggers hebben vaak hun eigen invalshoeken of ontdekken originele hotspots.”

“Bloggers creëren unieke content”

Atout France is dan weer fan van de multi-channel aangezien bloggers dikwijls ook op andere kanalen inspelen. Walkie Talkie hoopt vooral een goeie match te vinden tussen klanten en relevante bloggers om zo ruchtbaarheid te scheppen. Ook Katrijn benadrukt dat visibiliteit het belangrijkst is. De tweede stap is het creëren van merkambassadeurs. Bij Weber Shandwick geloven ze ook in die dialoog tussen klant – blogger -achterban. Saskia is dan weer voorstander van de persoonlijke toets die bloggers geven aan content.

Ilse van Bebble zegt dit: “Wij geven bloggers specifieke content en daaruit kunnen dan hun eigen verhalen uit voortvloeien. Liefst positief natuurlijk, maar eerlijk duurt het langst. Bloggers zijn net als pers onafhankelijk. Uit een mening kunnen zowel de agencies als klanten bijzonder veel leren.”

Op basis van welke criteria kiezen jullie bloggers?

  • Thema van de blog en relevantie (Atout France, Walkie Talkie, oSérieux, Bebble, Weber Shandwick, Think!)
  • Het bereik (Atout France, Germany Travel, Walkie Talkie, oSérieux, Bebble, Weber Shandwick, The Wicked, Think!)
  • De kwaliteit van de content, zeker ook de foto’s (Atout France, Germany Travel, Walkie Talkie, Weber Shandwick, The Wicked, Think!)
  • De stijl en tone of voice (Walkie Talkie, Weber Shandwick, The Wicked, Think!)
  • Ervaring van de blogger (Germany Travel, Weber Shandwick)
  • Engagement en kwaliteit op social media (Germany Travel, oSérieux, Weber Shandwick, The Wicked, Think!)
  • Enthousiasme en gemeende interesse voor het product (Germany Travel, Bebble)
  • Know how over een niche (Germany Travel, Weber Shandwick, Think!)
  • De blogger zelf, aangenaam persoon, vlotte samenwerking, lange termijn relatie (Walkie Talkie, Bebble, The Wicked, Think!)

Hoe geraken bloggers op jullie shortlist?

Zowat alle bureaus geven aan dat veel bloggers hen contacteren. oSérieux: “Iedere nieuwe aanvraag wordt bij ons gescreend. We volgen de blog, kijken hoe actief hij en zijn volgers zijn en evalueren de kwaliteit. In functie daarvan kiezen we dan of de blog al dan niet op de shortlist komt.

“Contacteer ons gerust zelf met je voorstel”

Uiteraard gaan ze zelf ook heel actief op zoek naar interessante platformen en houden daarvoor zowel de blogs als social media in de gaten. Walkie Talkie: “We volgen een groot deel van de Belgische en internationale blogosfeer op wekelijkse basis. We lezen hun posts en comments om zo een goede voeling met de inhoud te krijgen.”

Daarnaast vertrouwen de bureaus ook op databases, op referenties, awards, persvermeldingen, samenwerkingen met andere merken, lijstjes met influentials, metrix. En zoals Saskia van The Wicked het heel bondig samenvat: “Door goed te scoren op bovenstaande criteria.”

Tips voor bloggers?

De twee meest voorkomende tips zijn je content goed verzorgen (leuke stijl, goeie foto’s, geen taalfouten, aantrekkelijk design) en je specialiseren in een bepaalde niche. Te algemeen zijn werkt niet. Nog enkele andere tips:

  • De blogger moet je echt zin doen krijgen om op vakantie te gaan. Zorg voor mooie foto’s en video’s die in het oog springen. Schrijf over bijzondere ervaringen, laat locals aan het woord, wat is speciaal aan de bestemming en gebruik vooral je eigen stijl. (Germany Travel)
  • Blog om de juiste redenen. We zien maar al te vaak mensen die beginnen bloggen om de free goodies. Dat komt de kwaliteit van de blog niet ten goede. Blog vaak, goed en regelmatig en je komt vanzelf wel bovendrijven. Laat je ook niet te veel misleiden door opportunistische PR. Je hoeft niet op alles ja te zeggen. Finaal ben je baas in eigen blog. (Walkie Talkie)
  • Contacteer zelf bureaus en klanten. Zeker als je een creatief idee hebt. Geef aan waarom je graag van hen verhalen ontvangt en wat jij doet met je blog. Laat ons ook weten hoe je ervaring met onze content was of wat je ermee gedaan hebt. (Bebble)
  • Stay ethical: geen bashing, geen trashing en check de feiten. Ook de klant leest mee. (Bebble)
  • Zet je contactgegevens op je blog en link je blog aan andere social media kanalen. (Weber Shandwick)
  • Leer andere bloggers, journalisten en PR-mensen ook in het echt kennen. Offline en online combineren. (Weber Shandwick)
  • Behoud je persoonlijkheid en laat je blog niet vormen door wat PR je aanbiedt. Hoe graag we ook willen dat je ons materiaal publiceert, als het niet meer natuurlijk overkomt vinden we je niet meer geloofwaardig. Streng zijn dus. (The Wicked)

De volledige interviews staan in dit document: PR en blogs.


Tjoolaard en PR

Even snel mijn eigen ervaringen neerschrijven. Voor andere blogs en met persoonlijke microblogs durfde ik vroeger wel al eens heel veel PR-acties ondersteunen. Maar wegens tijdsgebrek is het daar sowieso minder geworden. Voor Tjoolaard ligt dat anders. Blijft de blog waar ik het meest tijd en energie insteek, dus hou ik het liefst zo veel mogelijk zelf onder controle. Werk ik dan niet samen met PR-bureaus? Toch wel, maar niet met gelijk wie of voor gelijk wat. Als ik een aanvraag krijg dan gaat er ook een klein radarnetwerkje draaien.

  1. Past het voorstel binnen Tjoolaard?
  2. Wil ik het doen?
  3. Mag ik mezelf blijven? Dus hoef ik mijn stijl niet aan te passen?
  4. Heeft de lezer er iets aan? Bvb. Pringles bood een wel heel mooi pakket aan om weg te schenken en het past in de summervibe.
  5. Is het praktisch haalbaar? (verlof, extra financiële kost, …)

Het grote voordeel voor mij aan samenwerken met PR-bureaus is dat je vaak een aangepaste ervaring krijgt. Eentje die past binnen je blog en die je anders misschien nooit zou kunnen beleven. Ik denk maar aan een helicoptervlucht boven de Alpen dankzij Atout France bijvoorbeeld. Maar ook los van het reizen, krijg ik veel input binnen via de PR’s. Nieuwe trends, coole producten, interessante info over bestemmingen, … En daar haal ik dan weer inspiratie uit.

Om het PR-agencies wat makkelijker te maken, staat er ook een pagina speciaal voor hen op Tjoolaard. Korte inhoud, statistieken, eerdere ervaring, persvermelding etc.

tjoolaard.be